Від легалізації до оподаткування. Вплив MiCA на криптовалютне законодавство України

"Мы ценим наших клиентов и осознаем, что время – самый ценный ресурс, который мы помогаем им сохранить."

Мірошниченко Тарас Васильович

Керівник практики міжнародного корпоративного права та фінтех

E-mail
miroshnychenko@prikhodko.com.ua
Номери телефонів
+38 (073) 007-44-36

Спеціаліст практики міжнародного корпоративного права, фінтеху та правового супроводу бізнесу в країнах ЄС та Азії.

Зв'язатися зараз

Від легалізації до оподаткування. Вплив MiCA на криптовалютне законодавство України

Час прочитання: 4 хв.

В попередній статті ми розглянули які зміни чекають на криптовалютне законодавство Євросоюзу у зв’язку з прийняттям The Markets in Crypto-Assets Act (MiCA).

В цій публікації ми зосередимося на аналізі законодавства України стосовно криптовалют та розглянемо як імплементація норм MiCA вплине на регулювання цього сектору.

Закон «Про віртуальні активи» (далі – Закон) прийнятий ще в буремному лютому 2022 року. Проте, прикінцеві та перехідні положення Закону пов’язують введення його в дію з прийняттям змін до Податкового кодексу.

На жаль, на сьогодні законодавці так і не наважились розробити та ухвалити відповідні зміни.

Надання Україні статусу кандидата на вступ до ЄС та пов’язані з цим вимоги щодо адаптування місцевого законодавства до законодавства Євросоюзу значно пожвавили потуги законотворців. І як результат цього важливого стимулу в листопаді 2023 року до Верховної Ради України подано аж два законопроекти, які вносять зміни до Закону та інших нормативних актів щодо врегулювання віртуальних активів (законопроекти 10225 від 07.11.2023 та 10225-1 від 17.11.2023).

 

Отже, панове присяжні засідателі, лід рушив!)

Слід зазначити, що ці законопроекти не тільки адаптують місцеве законодавство під нормативи ЄС, а і певним чином розширюють його та навіть враховують побажання локальних учасників ринку щодо ставок оподаткування, регулювання невзаємозамінних токенів (NFT), майнінгової діяльності, створення інноваційної зони тощо.

Законопроекти містять правові дефініції необхідні для розуміння сфери та єдиного застосування всіма учасниками процесу, пропонують синхронізовану з положеннями MiCA класифікацію віртуальних активів (ВА), види діяльності та вимоги до авторизації і провадження діяльності постачальниками послуг та емітентами токенів.

Також законопроекти визначають:

  • регуляторів ринку ВА (в одному варіанті це: Мінцифри та Нацбанк в іншому: НКЦПФР та Нацбанк);
  • процедуру рекламування ВА;
  • відповідальність у вигляді фінансових санкцій до порушників;

Запроваджується інноваційна зона - середовище для тестування інноваційних продуктів.

Тож давайте розглянемо, деякі важливі, на нашу думку, положення зазначених законопроектів.

Терміни, необхідні для розуміння

Авторизація - процедура надання регулятором права на здійснення діяльності пов’язаної з ВА.

Віртуальний актив - це цифрова річ, що може передаватися та зберігатися в електронному вигляді з використанням технології розподіленого реєстру або іншої подібної технології. Віртуальний актив, залежно від умов емісії, може посвідчувати майнові права, зокрема, право вимоги на інші об'єкти цивільних прав, та або зобов’язання емітента ВА.

Майнінг - процес перевірки та підтвердження операцій з ВА шляхом механізму консенсусу, результатом якого є запис транзакцій ВА до розподіленого реєстру та створення нових ВА.

Юридичним та фізичним особам, як резидентам України, так і нерезидентам, які мають зареєстроване постійне представництво та діють в Україні надається право здійснювати діяльність з майнінгу, що не потребує авторизації.

Види токенів

Віртуальні активи поділяються на токени електронних грошей, токени з прив’язкою до активів, токени, які визначені індивідуальними ознаками та віртуальні активи, які не є токенами з прив’язкою до активів та токенами електронних грошей (зокрема, сервісні токени).

Окремо виділяють невзаємозамінні ВА (NFT) - віртуальні активи, які визначені індивідуальними ознаками. NFT може містити посилання на цифрове зображення речей та/або зобов’язання щодо передачі прав на об’єкт інтелектуальної власності чи річ.

Постачальники послуг та види діяльності

Постачальниками послуг, пов’язаних з оборотом віртуальних активів можуть бути зареєстровані в Україні місцеві компанії та філії іноземних компаній, авторизовані регулятором.

Постачальники послуг повинні відповідати вимогам встановленим Законом та державними регуляторами, пройти авторизацію, виступати податковими агентами, зобов’язані здійснювати облік всіх операцій з ВА, зберігати інформацію про доходи та витрати за такими операціями, та ідентифікувати своїх клієнтів.

Постачальники послуг можуть провадити одну або декілька видів діяльності, зазначених в Законі.

До яких відноситься діяльність пов’язана із організацією торговельних майданчиків, зберіганням, адмініструванням, обміном, розміщенням, наданням послуг з переказу, отриманням та передачі замовлень, надання консультацій та управління портфелем щодо віртуальних активів.

До речі, законопроекти збільшують перелік видів діяльності, зазначених в MiCA.

Оподаткування

Інвестиційний прибуток від операцій з ВА - 18 %.

Одним із законопроектів передбачається пільговий період оподаткування для фізичних осіб протягом 8 років.

Перші 3 роки ставка податку становить – 5%, наступні 5 років – 9% (при умові що інвестиційний прибуток протягом року не більше 7 млн грн).

Не можуть бути платниками єдиного податку 1-3 груп:

  • постачальник послуг, пов’язаних з оборотом ВА, крім надання консультацій щодо ВА;
  • суб’єкти господарювання, які здійснюють відчуження ВА, крім відчуження службових токенів, емітованих такими платниками податку.

Не є об'єктом оподаткування ПДВ операції з ВА.

Віртуальні активи отриманні в спадщину або дарунок підлягають оподаткуванню.

Тож до якого консенсусу прийдуть депутати та яка буде остаточна редакція Закону «Про віртуальні активи», відомо тільки штучному інтелекту. Після ухвалення відповідного закону Верховною Радою України, ми підготуємо більш детальний аналіз.

А поки наша професійна команда фінтех-юристів 24/7 тримає руку на пульсі законодавчих новацій у сфері криптовалют та незважаючи на невизначеність, вже зараз готова запропонувати нестандарті шляхи вирішення ваших амбіційних та екстравагантних бізнес-ідей.

Звертайтесь до нас – у нас є, що вам запропонувати! Разом знайдемо вихід з будь-якої ситуації!

Розрахувати вартість допомоги:

1 питання

Вашою справою займалися інші юристи?

Так
Ні

2 питання

Ви знаходитесь в Києві чи Київській області?

Так
Ні

3 питання

Юридична допомога Вам потрібна терміново?

Так
Ні

Керівник практики міжнародного корпоративного права та фінтех

E-mail
miroshnychenko@prikhodko.com.ua
Номери телефонів
+38 (073) 007-44-36

Спеціаліст практики міжнародного корпоративного права, фінтеху та правового супроводу бізнесу в країнах ЄС та Азії.

Зв'язатися зараз
Наскільки стаття була корисною? Оцініть:

5

Кількість оцінок:

12

20%
знижка
Якщо ми не
передзвонимо
протягом дня
Консультація
Юридична компанія
Залиште заявку на юридичну допомогу прямо зараз:
Найкращі юристи
Чесна ціна
Працюємо швидко
Онлайн / офлайн консультація