E-mail
office@prikhodko.com.ua
Номери телефонів
+38 (044) 499-00-15

Адвокат - проектний партнер, Експерт кримінальної практики

Зв'язатися зараз

Що робити авіапасажирам при скасуванні рейсу авіаперевізником?

В Європі та взагалі у світі а авіакомпаній дуже багато, але спільна проблема у всіх: затримки і анулювання рейсів. Вони тягнуть за собою, крім зіпсованого настрою, ще й зміну планів, додаткові витрати, а часом і відмову від поїздки взагалі. Що можна зробити в такій ситуації?

       Розглянемо все більш детально:

  1. Затримка рейсу

Якщо ваш рейс просто затримують і при цьому ви не запізнюєтеся на пересадку, потрібно, на жаль, просто сидіти і чекати. Принаймні, якщо літак затримується не більше, ніж на три години. Однак, згідно з правилами ЄС, стосовно авіаперевезень, після перших двох годин очікування ви набуваєте право вимагати від авіакомпанії безкоштовне харчування, включно з напоями. Траплялись випадки, коли пасажирам затриманого рейсу, видають талони, які можна обміняти на їжу та напої безпосередньо в аеропорту. В інших ситуаціях пасажири можуть поїсти за свій власний рахунок, зберегти чеки і, в подальшому, подати оригінали чеків авіакомпанії – проте в такому випадку треба дізнатися у авіаперевізника, яким є допустимий ліміт витрат на їжу та напої, а також саму процедуру компенсації цих витрат з боку авіакомпанії.

В разі, коли затримка рейсу триває від трьох до п’яти годин – в такому випадку пасажиру передбачено грошову компенсацію, обсяг якої залежить від відстані між пунктами вильоту і призначення (чим більша відстань, тим більша компенсація). Починаючи із затримки тривалістю п’ять годин можна розраховувати на повернення повної вартості квитка. Про суми компенсації розповімо трохи нижче.

       У випадку, коли пасажир не встиг на пересадку – ситуація дуже неоднозначна –  в разі пропущеної пересадки між рейсами одного перевізника ви маєте домагатися від компанії гарантованого вильоту іншим рейсом. Якщо ж пасажир забронював перельоти у різних авіакомпаній, то, на жаль, вирішувати цю проблему йому доведеться повністю за власний рахунок.

  1. Скасування рейсу: практичні поради.

Авіарейс може бути анульований заздалегідь – якщо оголошено страйк. В цьому випадку вам можуть запропонувати іншу дату та рейс або повернути гроші, або використати сертифікат на певну суму. Така ситуація також не є приємна, але у вас принаймні є час для прийняття зваженого рішення.

А коли новина про скасування рейсу наздоганяє вас вже в аеропорту, найперше завдання – якомога швидше дістатися туди, куди ви летите. Для цього потрібно знати, які авіакомпанії ще літають за вашим маршрутом. Буде незайвим заздалегідь ознайомитися з порталами, які шукають всі доступні перельоти між зазначеними аеропортами. Доцільніше заздалегідь витратити пару хвилин, щоб просто “потикати” кнопки і зрозуміти, як що працює – у стресовій ситуації розібратися буде набагато складніше.

Буває і так, що скасування рейсу застає пасажирів ввечері або навіть вночі. Постає ще одна проблема – де переночувати? В теорії та на папері, все просто – перевізник бере на себе ці турботи. Але “теоретично” не означає “завжди і без жодних винятків”. Якщо про скасування стало відомо пізно ввечері, офіс вашої авіакомпанії може просто не працювати. А в багатьох європейських містах аеропорти на ніч взагалі закривають – і там навіть задрімати на підлозі не вдасться. Якщо авіакомпанія не допоможе, доведеться шукати місце для ночівлі своїми зусиллями – але, звичайно, зберігаючи  при цьому всі чеки і квитанції, які потім можна буде надати авіакомпанії для компенсації. Подібні витрати в будь-якому разі підлягають компенсації, незалежно від причини, через яку рейс був відкладений або скасований.

  1. Скасування рейсу: юридичний погляд

Після того як пасажир у той чи інший спосіб нарешті дістанетеся пункту призначення, без сумніві, у нього буде бажання розібратися з винуватцями неподобства. На території ЄС діє так зване «Положення 261/2004», в якому зокрема зазначено: «…що в разі затримки прибуття більш ніж на три години або скасування рейсу пасажир може претендувати на компенсацію. Її розмір залежить від відстані: до 1500 кілометрів сума компенсації може становити 250 євро на людину, від 1500 до 3500 кілометрів – 400 євро, від 3500 кілометрів – 600 євро…» Але тут все залежить від причини, через яку рейс затримався чи був скасований.

Суми формально задовільні, але як їх отримати? Авіакомпанії, як і страхові компанії, дуже неохоче виплачують компенсації, проте щоб відмовитися від виплат, перевізник повинен довести, що скасування рейсу було зумовлено ​​винятковими обставинами. У випадку, коли «надзвичайна подія» буде доведена на першому етапі, на другому авіакомпанія повинна буде довести, що вона зробила все можливе, щоб уникнути або звести до мінімуму наслідки скасування рейсу (зокрема, існує можливість об’єднання рейсів або оренди додаткового літака).

При цьому, така причина, як технічні несправності не визнаються юриспруденцією як «винятковою обставиною» чи «надзвичайна подія».

Як «надзвичайна обставина» може бути розцінене таке природне явище як удар блискавки, потрапляння в літак птаха, стихійне лихо (снігопад, туман, виверження вулкана) – але і тут є деякі нюанси. Також можуть вважатися «винятковими обставинами» такі явища і події як – страйки, політичні заворушення або офіційні заборони на зліт/посадку, а також різкі несподівані проблеми зі здоров’ям або смерть пасажира під час польоту. Але якщо проблеми зі здоров’ям відчуває хтось із членів екіпажу – це вже входить у власні ризики авіакомпанії.

Для отримання компенсації жителі країн ЄС можуть звернутися до адвокатів – або у приватному порядку, або використовуючи Rechtsschutzversicherung – добровільну юридичну страховку (аналог медичного страхування з регулярною виплатою внесків). Жителі інших країн, що не входять до ЄС, можуть або діяти самостійно, або звернутися до спеціальних  юридичних фірм (їх легко знайти через будь-яку пошукову систему у мережі Інтернет), які спеціалізуються на вирішенні спірних питань з авіакомпаніями у подібних ситуаціях. Потерпілий пасажир надсилає фірмі усі документи, офіційно призначає фірму своїм представником. Після цього фахівці компанії зв’язуються з авіаперевізником і домагаються виплати компенсації. За це фірма отримує винагороду: приблизно чверть від відшкодованої суми.

Однак дія «Положення 261/2004» поширюється тільки у двох випадках: якщо ваш рейс виконується з країни-члена ЄС або якщо ви летите з будь-якої іншої країни до Євросоюзу літаком авіакомпанії, яка базується в ЄС. Наприклад, у разі серйозної затримки або скасування рейсу української авіакомпанії з Дюссельдорфа до Києва право на компенсацію у вас є. Але якщо ви летите українською авіакомпанією з Києва до Дюссельдорфа, і рейс затримується, – ваш випадок не “європейський” і в такому випадку доведеться звертатися за фаховою юридичною допомогою до місцевих юридичних компаній. Зокрема, постраждала особа може звернутися до фахівців АБ «Приходько та партнери», які проконсультують та нададуть фахову допомогу…

  1. Ставлення до пасажирів з боку авіаперевізника

Звісно, авіакомпаніям добре відомі правила Євросоюзу, що стосуються авіаперевезень. Однак виплата компенсацій – вельми відчутні витрати, тому перевізники усіма можливими засобами намагаються уникнути їх. Не поодинокі випадки, коли представники авіакомпаній чи авіаперевізника або взагалі не відповідають на питання і запити своїх клієнтів, або посилаються на “непередбачені обставини”, які нібито дозволяють не виплачувати грошові компенсації пасажирам. Не кажучи вже про те, що при скасуванні рейсу з натовпом пасажирів нерідко працює тільки один працівник, якому потрібно вирішити проблеми двох сотень людей. А буває і так, як уже зазначалося вище – офіс авіаперевізника чи авіакомпанії просто зачинено і скаржитися  пасажирам нікому.

Вихід з цієї ситуації є лише один: орієнтуватися в ситуації, знати свої права, запастися терпінням і в жодному разі не дозволяти емоціям керувати здоровим глуздом, адже емоції більш нашкодять, ніж допоможуть.

20%
знижка
Якщо ми не передзвонимо протягом дня
Консультація