РЕЄСТРАЦІЯ ФОП. ПЕРЕВАГИ ФОП ТА ОСНОВНІ НЕДОЛІКИ

"Кожен хто звертається до нас, звільняє себе від думок про своє питання та отримує результат, оскільки ми цінуємо найважливіший ресурс – Ваш час."

Перепельченко Анатолій Олександрович

Адвокат, спеціалізується на нерухомості, корпоративному, фінансовому, податковому, цивільному та договірному праві, а також вирішенні спорів у судовому порядку.

Зв'язатися зараз

РЕЄСТРАЦІЯ ФОП. ПЕРЕВАГИ ФОП ТА ОСНОВНІ НЕДОЛІКИ

Час прочитання: 7 хв.

 Фізичні особи, які бажають вести бізнес (торгівля, послуги і т.д.) без утворення окремої юридичної особи, може здійснювати таку діяльність шляхом реєстрації в якості приватного підприємця. Форма бізнесу проста в реєстрації та веденні і, крім того, може запропонувати хорошу податкову економію за рахунок спрощеного податкового режиму для такої структури.

 Ключовим недоліком є відсутність обмеженої відповідальності, оскільки в цьому випадку фізична особа несе особисту відповідальність за будь-які ділові зобов'язання. Тому ведення бізнесу через приватнопідприємницьку структуру має сенс тільки тоді, коли даний вид бізнесу не несе в собі будь-яких серйозних ризиків.

 Більшість українських фрілансерів зареєстровані як приватні підприємці. Крім того, в Україні приватний підприємець також є широко поширеною альтернативою зайнятості, так як сума податків, нарахованих на доходи приватного підприємця (через спрощений податковий режим), значно нижче суми податків, нарахованих на заробітну плату працівників.

 Дана стаття містить інформацію про ФОП переваги та недоліки використання такої бізнес-структури фізичними особами, огляд правил реєстрації, оподаткування та поточних процедур комплаєнсу для приватних підприємців

 Фізичні особи в Україні, які займаються підприємницькою діяльністю з мінімальним ризиком, можуть знайти тип реєстрації бізнесу приватного підприємця (далі – ПП) хорошим варіантом для своїх простих потреб. Ця форма бізнес-структури проста в реєстрації та обслуговуванні і, крім того, може запропонувати значну податкову економію за рахунок спрощеного податкового режиму, доступного для такої структури при дотриманні ФОП вних умов. З цих причин реєстрація приватного підприємця є популярним варіантом для українських фрілансерів і може бути хорошою альтернативою працевлаштування українськими компаніями, як описано далі в наступних розділах цієї статті.

 Зазначимо, що як громадяни України, так і іноземні фізичні особи можуть бути зареєстровані в якості приватних підприємців в Україні, а також використовувати спрощений податковий режим (за ФОП вних умов, описаних нижче в розділі податковий режим). Для реєстрації в якості приватного підприємця іноземна фізична особа повинна отримати податковий номер і надати інформацію про адресу на території України (однак для реєстрації ПП іноземними громадянами посвідку на проживання та адресна реєстрація не потрібні).

Однак іноземним громадянам, які хотіли б працювати в якості ФОПу в Україні, слід враховувати наступне:

  • реєстрація в якості ПП не може бути використана в якості підстави для отримання тимчасової посвідки на проживання в Україні;
  • згідно з Податковим кодексом України, якщо іноземний громадянин реєструється як ПП, він стає податковим резидентом України;
  • згідно з банківським законодавством України, якщо іноземний громадянин зареєструється в якості ПП, то на нього будуть поширюватися ті ж банківські правила, що і на громадян України.

Ключова характеристика

Тільки фізична особа (не юридична) може зареєструватися в якості приватного підприємця. Реєстрація здійснюється в державному реєстрі юридичних осіб, індивідуальних підприємців та громадських об'єднань (далі – Реєстр компаній).

Власник особисто несе повну персональну відповідальність за всі бізнес-ризики.

Суб'єкт підприємницької діяльності приватного підприємця може відкривати банківські рахунки, здійснювати підприємницьку діяльність і наймати працівників.

У разі неплатоспроможності ПП може бути визнано банкрутом (як і юридична особа);

Якщо річний дохід приватного підприємця не ФОП ревищує 7 млн грн, він може користуватися так званим "спрощеним податковим режимом" (докладніше про затримки див.нижче розділ податковий режим).

Згідно з українським законодавством, все майно, нажите в шлюбі, є спільною власністю подружжя. Розпорядження спільним майном може бути здійснено тільки за обопільною згодою обох сторін. Оскільки майно приватного підприємця прирівнюється до майна фізичної особи, необхідно буде ФОП реконатися, що власник отримав згоду своєї дружини/ чоловіка на розпорядження таким майном.

Ключова ФОП перевага

 Бізнес-структура приватного підприємця має наступні ФОП переваги ФОП перед юридичною особою типу Українського товариства з обмеженою відповідальністю:

  • простіше зареєструватися;
  • простіше в обслуговуванні;
  • менш затратно;
  • пропонує привабливу податкову економію за рахунок спрощеного податкового режиму.

Основні недоліки

  • Власник особисто бере на себе всі борги і зобов'язання, пов'язані з підприємницькою діяльністю ПП.
  • Фізкультурний бізнес не має постійного існування. Він живе або вмирає разом з господарем.
  • Ваш бізнес буде мати слабке сприйняття серед клієнтів, постачальників, банкірів і співробітників.
  • Продати такий бізнес буде непросто.

 Враховуючи все вищесказане, хоча і приватна підприємницька форма ведення бізнесу є відмінним вибором для фізичних осіб, які здійснюють мінімально ризиковану підприємницьку діяльність (ІТ-фахівці та ін.), ця структура не є підходящим вибором для компаній і стартапів, які планують рости великими або мають більш високі бізнес-ризики і потенційні зобов'язання.

Підтвердження реєстрації

 Після успішної реєстрації ПП ви можете отримати виписку з Реєстру компаній, що підтверджує реєстрацію ПП (через Реєстраційний портал, як зазначено вище). При необхідності ви також отримаєте паперову копію цього документа. Реєстратор компаній при реєстрації ПП повідомить про це податкові та ФОП нсійні органи України. У майбутньому ви і ваші ділові партнери, а також всі інші треті особи можете отримати доступ до інформації про ПП в реєстрі компаній за адресою: usr.minjust.gov.ua/ua/freesearch (пошук можна зробити за назвою або податковим номером ПП). Реєстр компаній містить повну інформацію про НП (тобто інформацію, яка була вказана в заявці на реєстрацію), таку як юридична адреса ЧП, контактні дані види підприємницької діяльності і т. д. Деякі відомості у реєстр компаній також будуть вноситися при повідомленні державних органів, судових рішеннях і т. д. (Наприклад, відомості про державну реєстрацію ПП податковими органами, рішення суду про припинення підприємницької діяльності ПП, виробництво по справі про неспроможність і т. д.).

Контрольний список після реєстрації

≡ Завдання, які необхідно виконати після реєстрації приватного підприємця

 Після успішної реєстрації ПП нижче наведено список типових постреєстраційних завдань, які вам слід вивчити:

Печатка не є обов'язковою відповідно до чинного законодавства України, відповідно ПП може вибрати, використовувати печатку чи ні, на свій розсуд. В даний час для виготовлення друку не потрібно ніяких спеціальних дозволів. Щоб замовити друк, спеціалізовані компанії-виробники печаток зажадають копію виписки про реєстрацію ПП (або код доступу).

Реєстрація ФОП в податкових органах здійснюється автоматично при реєстрації ФОП в реєстрі компаній і не вимагає подачі ФОП будь-яких додаткових заяв до податкових органів. Після завершення такої реєстрації в податкових органах ви можете побачити відповідний запис в реєстрі компаній і виписку з Реєстру компаній. Додаток В:

 якщо ПП планує стати платником ПДВ, то вона повинна подати заяву платника ПДВ до податкових органів (якщо така заява вже не була подана в рамках реєстрації ПП в реєстрі компаній).

 якщо ПП бажає використовувати спрощений податковий режим, то воно повинно подати до податкових органів заяву платника єдиного податку (якщо така заява не була подана раніше в рамках реєстрації ПП в реєстрі компаній).

ᐉ ФОП реєстрації податку на соціальне забезпечення не потрібно подавати жодних повідомлень до податкових органів як платника податку на соціальне забезпечення (так як це робиться автоматично при реєстрації в реєстрі компаній). Однак, якщо ПП наймає працівника, ПП має повідомити державні податкові органи, відповідальні за адміністрування податку на соціальне забезпечення, не пізніше ніж за 1 день до ФОП першого робочого дня кожного працівника.

ᐉ Відкриття банківського рахунку для відкриття банківського рахунку приватного підприємця вам необхідно буде представити ряд документів, в тому числі:

 документи, що підтверджують повноваження представника ПП (тобто особи, яка подає заяву на банківський рахунок), його паспорт і податковий номер;

 картка підпису (завірена посадовою особою банку в присутності всіх осіб, що підписали);

 копії паспортів, податкових номерів та документів, що підтверджують повноваження осіб, зазначених у картці підпису;

 додатково Вам необхідно буде заповнити і підписати заяву про відкриття рахунку, анкету та інші документи за запитом банку.

≡ Оподаткування приватного підприємця

 ФОП може вибрати одну з наступних двох схем оподаткування:

 Стандартна податкова схема. В рамках цієї схеми застосовуються стандартні податки і податкові ставки на доходи від підприємницької діяльності. До таких податків відносяться прибутковий податок, військовий податок, податок на додану вартість та ін.

 Спрощена схема оподаткування. За цією схемою ПП платить єдиний податок (замість різних видів податків), ставка якого залежить від розміру доходу, виду підприємницької діяльності та чисельності працівників. Єдина податкова ставка значно нижче стандартної податкової ставки і може призвести до відмінної податкової економії. Однак, щоб претендувати на спрощену схему оподаткування, ПП має задовольняти ФОП певним умовам.

≡ Підсумки

 Приватний підприємець - це хороший варіант для самозайнятих фахівців і малого бізнесу, які хочуть користуватися пільговим податковим режимом, спрощеним порядком звітності і займаються не ризикованою підприємницькою діяльністю. Ця форма реєстрації бізнесу дуже популярна в Україні серед самозайнятих людей і фрілансерів, таких як ІТ-фахівці.

 В даний час в Україні багато компаній, які наймають високооплачуваних фахівців, як правило, укладають договори на надання державних послуг замість трудових договорів. Це дозволяє істотно знизити податкове навантаження на доходи працівників, так як податкові ставки за доходами ФОП значно нижче тих, які нараховуються на заробітну плату працівника.

Розрахувати вартість допомоги:

1 питання

Вашою справою займалися інші юристи?

Так
Ні

2 питання

Ви знаходитесь в Києві чи Київській області?

Так
Ні

3 питання

Юридична допомога Вам потрібна терміново?

Так
Ні
Наскільки стаття була корисною? Оцініть:

5

Кількість оцінок:

12

20%
знижка
Якщо ми не
передзвонимо
протягом дня
Консультація
Юридична компанія
Залиште заявку на юридичну допомогу прямо зараз:
Найкращі юристи
Чесна ціна
Працюємо швидко
Онлайн / офлайн консультація