Проблематика визначеності понять в конституційно-правовому механізмі запобігання корупції в Україні

«Я особисто гарантую, що ми чесно і порядно виконаємо свою роботу!»

Приходько Андрій Анатолійович

Адвокат, доктор юридичних наук, визнаний медійний експерт з юридичних питань, юридичний радник відомих політиків та бізнесменів.

Зв'язатися зараз

Проблематика визначеності понять в конституційно-правовому механізмі запобігання корупції в Україні

Час прочитання: 3 хв.

Проблематика визначеності понять в конституційно-правовому механізмі запобігання корупції в Україні - problematika viznachenosti ponyat

У науковій та публіцистичній літературі існує методологічна різноманітність підходів до розуміння корупції та механізму її запобігання, відповідно, наявні різні трактування. На сучасному етапі розвитку досліджень із цієї проблематики досить складно сформулювати єдине визначення. При цьому, необхідно здійснити аналіз різних підходів до розуміння означеного явища, а отже, правильного застосування терміну «корупція» та похідних від нього понять, як то «запобігання корупції», «протидія корупції» тощо. Зазначений термін, як і будь-який інший, є елементом певної терміносистеми. У науковій літературі термін тлумачать як слово чи підрядне словосполучення, що має спеціальне значення, виражає та формує професійне поняття та застосовується в процесі пізнання, освоєння наукових і професійно-технічних об’єктів та відносин між ними [1, с. 5].

Водночас не всі нормативні джерела, містять відповідні дефініції, що призводить то певної невизначеності в правозастосуванні. Очевидно, що вплив історичної та національної специфіки зумовлює різне розуміння корупції як явища та її трактування в законах і нормативних актах. Незважаючи на тривалість існування корупції як явища та надзвичайну її популярність у сучасних умовах, сформулювати універсальне визначення цього поняття непросто. До того ж, у суб’єктів міжнародної нормотворчості відсутня єдина позиція щодо цінності дефініцій, тому в одних ситуаціях їм приділяють значну увагу, а в інших – їх ігнорують.

Відсутність чітко закріплених правових визначень спостерігається загалом і у міжнародних договорах, зокрема в правовій системі Європейського Союзу, що характеризується в науковій літературі як «гнучкість» закріплених у законодавстві правових норм. Ця гнучкість слугує нібито досягненню компромісу між потребами правової визначеності, з одного боку, і потребами ситуативної справедливості – з іншого.

Так, у пояснювальній записці до Кримінальної конвенції про боротьбу з корупцією зазначено «… те, чи кваліфікуватиметься якась практика як «корупційна» і чи тому засуджуватиметься суспільною мораллю, залежить від конкретної держави» [2].

Закон України «Про запобігання корупції» має на меті приведення національного законодавства у відповідність до вимог Кримінальної конвенції про боротьбу з корупцією та Додаткового протоколу до неї і Конвенції ООН проти корупції (UNCAC). Зміни, які було внесено до кримінального закону, стосувалися визначення хабарництва в публічному секторі та встановлення санкцій, визначення «службової особи», що застосовується в положеннях відносно корупції – включаючи, зокрема, іноземних службових осіб та службових осіб міжнародних організацій, – криміналізацію зловживання впливом і введення конкретних положень щодо хабарництва в приватному секторі.

Очевидно, вищенаведене законодавче визначення є особливим з огляду на те, що воно не є універсальним і не охоплює всієї сукупності корупційних проявів, за які національне законодавство передбачає відповідальність. Зазначену дефініцію корупції сформульовано лише для потреб Закону України «Про запобігання корупції» [3, с.181-196].

Деякі поняття вказаного закону взагалі незрозумілі та потребують роз’яснень, а саме відмінність між потенційним й реальним конфліктом інтересів, як один із проявів корупції, порядок та способи її запобігання.

Також, звертаємо увагу, що Законом України «Про запобігання корупції» не визначено поняття «протидія корупції», хоча в п. 12 ч. 1 ст.1, п.1 ч.1 ст. 11, п. 4, 12 ч.1, ч. 3 ст.12, ч. 3 ст. 17 використовується цей термін.

Підсумовуючи зазначене, вважаємо за доцільне включити до Закону України «Про запобігання корупції» термін «протидія корупції», а також вважаємо не зовсім вдалою назву Закону України «Про запобігання корупції», оскільки «запобігання» словник української мови тлумачить як «не допускати, заздалегідь відвертати що-небудь неприємне, небажане», тобто назва згаданого Закону фактично є констатацією заперечення існування корупційної злочинності в Україні.

Список використаних джерел:

  1. Головин Б. Н. Лингвистические основы учения о терминах : [учеб. пособие для филол. спец. вузов] / Б. Н. Головин, Р. Ю. Кобрин. – М. : Высш. шк., 1987
  2. Пояснювальна записка до Кримінальної конвенції про боротьбу з корупцією [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://crimecor.rada.gov.ua/komzloch/control/uk/publish/article;jsessionid=F3A149F998CA5D901366DEF8F6E8349E?art_id=49138&cat_ id=46352.
  3. Трепак В.М. Особливості дефініції поняття «корупція», – Науковий вісник Національної академії внутрішніх справ, – № 4 (97), 2015
  4. Закон України «Про запобігання корупції» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1700-18

Розрахувати вартість допомоги:

1 питання

Вашою справою займалися інші юристи?

Так
Ні

2 питання

Ви знаходитесь в Києві чи Київській області?

Так
Ні

3 питання

Юридична допомога Вам потрібна терміново?

Так
Ні
20%
знижка
Якщо ми не
передзвонимо
протягом дня
Консультація
Юридична компанія
Залиште заявку на юридичну допомогу прямо зараз:
Найкращі юристи
Чесна ціна
Працюємо швидко
Онлайн / офлайн консультація