Я особисто гарантую, що ми чесно і порядно виконаємо свою роботу!

Приходько Андрій Анатолійович
E-mail
advokat@prikhodko.com.ua
Номери телефонів
+38 (093) 007-44-00 +38 (098) 007-44-00

Адвокат, доктор юридичних наук, визнаний медійних експерт з юридичних питань, юридичний радник відомих політиків та бізнесменів.

Зв'язатися зараз

ДОСВІД ЗАРУБІЖНИХ ДЕРЖАВ У СФЕРІ ПРОТИДІЇ КОРУПЦІЇ

На сучасному етапі суспільних трансформацій і державного будівництва в Україні особливого значення набуває потреба у здійсненні дієвої, результативної антикорупційної політики.

 Ефективним засобом запобігання корупції, який практикується в інших державах є використання інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) для досягнення максимально можливої відкритості в діяльності органів публічної влади та їх посадових осіб, прозорості та зрозумілості процедур вироблення та прийняття управлінських рішень; застосування простих, доступних кожному громадянину і водночас дієвих механізмів підзвітності органів публічної влади та їх посадових осіб і контролю за діяльністю з боку громадянського суспільства.

Високого рівня розвитку ІКТ досягли в Естонії. Усі громадяни Естонії, що досягли 15-річного віку, є володарями ID-карти. З її допомогою вони проходять авторизацію в державних і приватних інтернет-сервісах і отримують персональну адресу електронної пошти, через яку вони спілкуються з державними установами і приватними підприємствами, отримують усі необхідні довідки, роблять запити, користуються послугами інтернет-банка і уся інша електронна послуга. Ця карта замінює і паспорт, і водійські права, а з її допомогою можна вирішити усі питання з державою, не виходячи з дому. Так само діють е-школа, е-поліція і е-медицина.

Прикладом успішного застосування інформаційно-комунікаційного інструментарію у запобіганні корупційним проявам може бути Фінляндія, де корупція в органах публічної влади вже протягом тривалого часу не існує як явище. Разом з тим, у цій країні продовжують працювати над розробкою та упровадженням нових сервісів для громадян, що забезпечують високий рівень прозорості органів влади та комунікативної взаємодії їх з громадськістю.

У Фінляндії розроблені сервіси, що забезпечують безпосередню участь громадян в управлінні публічними справами з використанням ІКТ. До них, зокрема, належать п’ять нових сервісів:

Однією із найбільш корумпованих сфер є сфера державних закупівель та використання публічних коштів. Світовий досвід показує, що ефективним інструментом подолання корупції в цій сфері є переведення цих операцій в електронну форму.

Антикорупційним інструментом для цього є спеціальні вебпортали, на яких відповідна інформація щодо використання коштів може бути доступна в інтерактивній та зручній для користувача формі і надається можливість провести більш ґрунтовний аналіз з виконання бюджету та використання публічних коштів.

Портали, які спрямовані на прозорість та візуалізацію інформації про державні витрати, мають практично кожна розвинута країна. Наприклад, портал Where Does My Money Go? (Куди йдуть мої гроші?) дозволяє громадянам та іншим зацікавленим організаціям Великобританії отримувати інформацію щодо державних витрат у зрозумілій візуалізованій формі. У Бразилії діє « Портал прозорості », який сприяє підвищенню ефективності публічного управління та надає можливість громадянам відстежувати розподіл публічних коштів і моніторингу цього процесу, а в Південній Кореї створена інтегрована бюджетна інформаційна система d-Brain, яка охоплює всі бюджетні операції державного бюджету, пов’язані, у тому числі, з формуванням і виконанням бюджету, управлінням казначейськими операціями тощо.

Прикладом використання ІКТ також може послужити веб-сайт, присвячений звітності про корупцію ipaidabribe.com. За допомогою цього веб-сайту громадяни можуть повідомляти про характер, кількість, структуру, типи, місцезнаходження, частоту і значення фактичних корупційних дій. За час роботи сайту було оброблено велику кількість скарг, висунені звинувачення і відкриті кримінальні справи. Також через цей сайт громадяни можуть повідомляти про позитивний досвід спілкування з доброчесними державними службовцями, мають можливість залишити відгуки про якість роботи того або іншого державного органу.

Як показує досвід зарубіжних країн використання інформаційних технологій усуває посередників, знеособлює та стандартизує процес надання послуг, зменшує можливості зловживання повноваженнями та інші можливості для корупційних діянь. Комп’ютеризовані процедури дають можливість стежити за прийняттям рішень та дій, і тим самим є додатковим стримуючим фактором для корупції. Використання ІКТ забезпечує збільшення доступу до інформації і розширення прав та можливостей громадян. Опублікування урядової інформації створює підзвітність шляхом надання доступу до неї громадянам.

20%
знижка
Якщо ми не передзвонимо протягом дня
Консультація